Rädda Periquita Reserva!

När du är ett vin som säljs på Systembolaget gäller det att vara alert. Du kan aldrig luta dig tillbaka och förvänta dig att kunder automatiskt plockar ner just dig i korgen. Det finns många som står bredvid på hyllan, beredda på att ta marknadsandelar från dig när du minst anar det.

Rankingen på Systembolaget är en avancerad historia, men något förenklat så handlar det om att hela tiden sälja för att berättiga sin existens i butikerna. I vissa segment är konkurrensen hård och gröna fina siffror kan helt plötsligt slå om till röda. Så var det för Periquita Reserva, ett härligt rödtjut från den genuina Portugisiska producenten José Maria da Fonseca.

Tillsammans med the Wineagency inledde vi aktionen ’Rädda Periquita Reserva!’. För att stärka både ranking och varumärke jobbade vi ut ett koncept med traditionella medier tillsammans med ett nytt grepp. Print, TV och sociala medier kombinerades med ett spel.

Succén var en faktor (det är sant). Försäljningssiffrorna steg kraftigt och rankingsiffrorna gick från rött till grönt.

The Wineagency + Happify

  • Vi på Happify fungerar som helhetsbyrå åt vinimportörerna The Wineagency. Förutom att jobba fram mer kreativa punktinsatser så finns vi också med i planering och vardagsproduktion.